KNF organem nadzorczym w zakresie stosowania Rozporządzenia DORA
Spis treści
Od 17 stycznia 2025 roku obowiązują przepisy Rozporządzenia DORA, czyli Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie operacyjnej odporności cyfrowej sektora finansowego. Organem nadzorczym jest w tym zakresie Komisja Nadzoru Finansowego.
Jakich podmiotów dotyczy Rozporządzenie DORA?
Zgodnie z art. 2 Rozporządzenie ma zastosowanie do następujących podmiotów:
- instytucji kredytowych;
- instytucji płatniczych;
- dostawców świadczących usługę dostępu do informacji o rachunku;
- instytucji pieniądza elektronicznego;
- firm inwestycyjnych;
- dostawców usług w zakresie kryptoaktywów, którzy uzyskali zezwolenie;
- centralnych depozytów papierów wartościowych;
- kontrahentów centralnych;
- systemów obrotu;
- repozytoriów transakcji;
- zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi;
- spółek zarządzających;
- dostawców usług w zakresie udostępniania informacji;
- zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji;
- pośredników ubezpieczeniowych, pośredników reasekuracyjnych i pośredników oferujących ubezpieczenia uzupełniające;
- instytucji pracowniczych programów emerytalnych;
- agencji ratingowych;
- administratorów kluczowych wskaźników referencyjnych;
- dostawców usług finansowania społecznościowego;
- repozytoriów sekurytyzacji;
- zewnętrznych dostawców usług ICT.
Rozporządzenie nie ma natomiast zastosowania do:
- zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi;
- zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracj;
- instytucji pracowniczych programów emerytalnych, które obsługują programy emerytalne liczące łącznie nie więcej niż 15 uczestników;
- osób fizycznych lub prawnych zwolnionych zgodnie dyrektywą 2014/65/UE w sprawie rynków instrumentów finansowych;
- pośredników ubezpieczeniowych, pośredników reasekuracyjnych i pośredników oferujących ubezpieczenia uzupełniające będących mikroprzedsiębiorstwami, małymi lub średnimi przedsiębiorstwami;
- instytucji świadczących żyro pocztowe.
Czego dotyczy Rozporządzenie DORA?
Rozporządzenie reguluje następujące kwestie:
- Zarządzanie ryzykiem związanym z ICT;
- Zarządzanie incydentami związanymi z ICT, ich klasyfikacja i zgłaszanie;
- Testowanie operacyjnej odporności cyfrowej;
- Zarządzanie ryzykiem ze strony zewnętrznych dostawców usług ICT;
- Wymiana informacji o cyberzagrożeniu i wyników analiz takiego cyberzagrożenia.
Rozporządzenie DORA stanowi element systemu unijnego cyberbezpieczeństwa, wraz z dyrektywami NIS/NIS2 i rozporządzeniem RODO. Jego przepisy stosowane są bezpośrednio.
Ponieważ nowe przepisy obowiązują od 17 stycznia 2025 roku, instytucje finansowe powinny już posiadać przygotowane i wdrożone odpowiednie procedury. W szczególności chodzi o zapobieganie, wykrywanie i zgłaszanie incydentów oraz przywracanie sprawności.
Bardzo ważne są także obowiązki sprawozdawcze. Jak podaje UKNF w swoim stanowisku z 31 grudnia 2024 roku w pierwszej kolejności podmioty z sektora finansowego powinny być przygotowane do realizowania obowiązków sprawozdawczych w zakresie obejmującym:
- SPR-PF-03_Sprawozdanie obejmujące kopie wyników testów ciągłości działania w zakresie ICT lub podobnych testów17;
- SPR-PF-07_Wstępne powiadomienie i sprawozdanie dotyczące poważnych incydentów ICT;
- SPR-PF-08_Sprawozdanie śródokresowe dotyczące poważnych incydentów ICT;
- SPR-PF-09_Sprawozdanie końcowe dotyczące poważnych incydentów ICT;
- SPR-PF-10_Sprawozdanie dotyczące powiadomienia o znaczącym cyberzagrożeniu;
- SPR-PF-18_Sprawozdanie dotyczące pełnego rejestru informacji lub innego zakresu informacji zgodnie z żądaniem;
- SPR-PF-19_Sprawozdanie dotyczące planowanych ustaleń umownych obejmujących korzystanie z usług ICT wspierających krytyczne lub istotne funkcje;
- SPR-PF-20_Sprawozdanie dotyczące planowanych ustaleń umownych obejmujących korzystanie z usług ICT wspierających funkcje, które stały się krytyczne lub istotne;
- SPR-PF-22_Powiadomienie o przystąpieniu (lub utracie członkostwa) do wymiany informacji o cyberzagrożeniach w zaufanych społecznościach podmiotów finansowych;
- SPR-PF-23_Sprawozdanie na potrzeby sprawowania nadzoru, prowadzenia dochodzeń i nakładania sankcji – dokumenty lub dane przekazywane w ramach nadzoru bieżącego;
- SPR-PF-24_Sprawozdanie na potrzeby sprawowania nadzoru, prowadzenia dochodzeń i nakładania sankcji – dokumenty lub dane przekazywane w ramach kontroli.
Kary za naruszenia
Ustawa z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa nie została jeszcze znowelizowana. Stąd też nie wprowadzono jeszcze kar za naruszenia przepisów DORA, jednak prace legislacyjne są w toku.
Zgodnie z projektem zmiany ustawy Rozdział 14 zawierający przepisy o karach pieniężnych ma zostać mocno rozbudowany. W kontekście Rozporządzenia DORA warto zwrócić uwagę na projektowany art. 73c:
Podmiot finansowy, który nie jest podmiotem kluczowym lub podmiotem ważnym oraz nie jest podmiotem określonym w art. 16 ust. 1 rozporządzenia 2022/2554 podlega karze pieniężnej, jeżeli:
1) nie wykonuje co najmniej jednego z obowiązków, o których mowa w art. 67c ust. 1, 2 i 4–5;
2) nie wdrożył w terminie określonym w poleceniu zabezpieczającym, o którym mowa w art. 67g ust. 9 pkt 3, określonego zachowania, o którym mowa w art. 67g ust. 10;
3) odstąpił od wykonywania zawartego w poleceniu zabezpieczającym, o którym mowa w art. 67g ust. 9, określonego zachowania, o którym mowa w art. 67g ust. 10, przed wygaśnięciem polecenia zabezpieczającego.
Zgodnie z projektem wysokość kary pieniężnej nie może przekroczyć 10 000 000 euro, wyrażonej w złotych i ustalanej przy zastosowaniu kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski obowiązującego w dniu 31 grudnia w roku poprzedzającym rok wydania decyzji o wymierzeniu kary lub 2% przychodów osiągniętych przez podmiot kluczowy z działalności gospodarczej w roku obrotowym poprzedzającym wymierzenie kary, przy czym zastosowanie ma kwota wyższa. Kara ta nie może być jednak niższa niż 20 000 zł.
Odpowiedzialność karna?
Naruszenia obowiązków z DORA będą się wiązały bezpośrednio z odpowiedzialnością administracyjną. Projekt nowelizacji ustawy o KSC nie przewiduje wprowadzania przepisów o charakterze karnym.
Nie wprowadzając jednak odpowiednich procedur i nie przestrzegając obowiązków z Rozporządzenia, menedżer będzie jednak narażał podmiot finansowy na nałożenie wysokich kar pieniężnych. To zaś może się wiązać z odpowiedzialnością odszkodawczą, jak również odpowiedzialnością z art. 296 kodeksu karnego. Za tzw. „wyrządzenie szkody w obrocie gospodarczym” może odpowiadać karnie osoba obowiązana do zajmowania się sprawami majątkowymi lub działalnością gospodarczą podmiotu finansowego. W przypadku szkody przekraczającej 200.000 zł grozi za to kara pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5. Natomiast jeżeli szkoda przekracza 1.000.000 zł wówczas grozi kara pozbawienia wolności od roku do lat 10.
Ryzyko jest zatem poważne, dlatego warto wdrożyć w swoim podmiocie obowiązki z Rozporządzenia DORA. KNF jako organ kontrolny stara się w tym pomóc podmiotom finansowym i publikuje na swojej stronie materiały informacyjne i edukacyjne.